onsdag 8 december 2010

Mitt vittne, pizzabagaren Hussain från Uppsala!

Tjena!

Nu har jag efter mycket om och men tagit mig över den Iranska gränsen till Turkiet! Det blev en process på två dagar då jag fick lite problem vid gränsen.
Jag och Ally blev stoppade vid gränsen för att få våra väskor kollade. De hittade snabbt mitt snus och förstod inte vad det var. Vi försökte förklara för dem att det var svensk tobak och helt lagligt. De skrattade, no this is naas! No tobacko, naas! (Afgansk drog man lägger under tungan) så helt plötsligt finner vi oss sittande utan pass med en varsin kopp chai på polisstationen. Där skulle vi vänta medans de skickade mitt snus till ett labb. Detta skulle inte ta mer än en timme eller två men när solen gick ned hade de ännu inte fått något svar så de beslutade att ge tillbaks Allys pass och släppa honom fri. Jag blev förflyttad till en militärbas för hecktning. Jag fick spendera en natt och större delen av nästkommande dag i en liten cell tillsammans med en cigarettsmugglare från Kurdistan.
Vid ett tiden dagen därpå kom de för att hämta mig. Nästa stopp rättegång i Bazargan. (WTF!?)
Jag hade inte fått någon mat eller en cigg på snart 24 timmar så de gav mig en cigg och en bit bröd utanför polishuset och tur var väl det för precis som jag skulle gå in så mötte jag Hussain. En pizzabagare från Uppsala som precis hade flyttat tillbaks till Iran. Jag förklarade missförstondet och han följde sedan med in för att intyga min oskuld. På tio minuter hade jag mitt pass i handen och blev kastad över gränsen till Turkiet. Jag kunde däremot glömma att få tillbaks snuset tydligen :(
En öl och en lift med cigg-smugglarens polare senare satt jag på bussen till Cappadocia.

PZ&LUV!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar